Загадки ізраїльського мегаліта "Колесо духів"

У центрі Голанского плато, приблизно в 16 кілометрах на схід від північного краю озера Кінерет знаходиться єдиний в Ізраїлі мегалітичний комплекс, що не має аналогів у світі. 


Арабські жителі називали його Руджум Ель-Гирі (Пагорб Дикої Кішки), а на івриті він отримав назву Гильгаль Рефаїм. Поширений переклад Гильгаль Рефаїм – Колесо Духів — не зовсім точний. Слово «рефаїм» має на івриті два значення: це духи, привиди, але також древній народ гігантів, згадуваний ТАНАХом як корінне населення Голанських висот. Саме у цьому, другому значенні слово вжите у назві мегаліта: Колесо Рефаїмів. Втім, найчастіше вживається як раз арабська назва. Руджум Ель-Гирі являє собою штучний кам'яний курган, навколо якого 60 тонн базальтових брил викладені трьома концентричними колами.

Археологи датують споруду третім тисячоліттям до нашої ери. За словами ізраїльського дослідника Йоні Мізрахі, для будівництва такої споруди потрібен щоденний труд 600 робітників протягом шести років. З якою метою було витрачено таку колосальну кількість енергії і праці? Однозначних відповідей немає, а от різних версій та домислів вистачає. Археологія висуває три можливі пояснення:

Монументальне поховання У 1990 році в центральному кургані був виявлений склеп, повний дорогоцінних прикрас. Здавалося, загадка розгадана! Але, як з'ясувалося пізніше, склеп приблизно на тисячу років молодше самого мегаліта. Крім того, теорія поховання не пояснює ні розмірів споруди, ні його форми.

Астрономічна обсерваторія

Сама напрошується паралель з Руджумом — це горезвісний Стоунхендж. Про функції самого відомого в світі мегаліта відомо не більше, ніж про Руджуме Ель-Гирі, але найбільш популярна на сьогоднішній день теорія пов'язує його з обсерваторією друїдів, так що це пояснення лежало на поверхні. Дослідники виявили, що під час літнього сонцестояння промені сонця повинні були проходити між двома вертикальними камінням у східній стороні Руджума. Однак спроби виявити таке ж місце, де б проходили сонячні промені в день зимового сонцестояння, успіхом не увінчалися.

Культова споруда

Класична відмазка археологів, коли не хочеться зізнаватися, що пояснення немає. Доводити нічого не потрібно. Хто скаже, що це споруда не використовувалася в культових цілях – нехай перший кине в мене камінь. Найцікавіше, втім, що таке пояснення найчастіше буває правильним. В цілому потрібно сказати, що археологія з її функціональними поясненнями занадто одномірне і навряд чи зможе коли-небудь дати вичерпне пояснення існуванню мегалітів. Англійський дослідник Поль Деверо, протягом багатьох років вивчає мегаліти Західної Англії, Ірландії і Бретані, застосовує комплексний метод: залучаючи, крім археології, астрономію, геометрію, етнографію, біоенергетику, він намагається зрозуміти мегалітичний об'єкт у широкому контексті місцевості, в якій він розташований.

Варто, мабуть, розглядати Руджум Ель-Гирі в комплексі з оточуючими його дольменами. Слід перевірити його орієнтацію не тільки за сонцем, але і, наприклад, по горі Хермон, і навіть по горі Тавор (Фавор) – обидві вершини знаходяться в межах видимості, і обидва з глибокої давнини приписується сакральне значення. Святе місце порожнім не буває, і коли археологія не дає однозначних відповідей, пишним цвітом розквітають різні альтернативні теорії, серед яких є як абсолютно дикі, типу посадочної площадки для НЛО або могили Голіафа, так і досить серйозні і цікаві.

Так, наприклад, було відмічено, що Руджум нагадує за формою мандалу. Нагадаємо, що мандала — це сакральний символ, використовуваний у східних (індійських) релігійних практиках. При всьому нескінченному розмаїтті форм, мандалу можна визначити як концентричні фігури, групою навколо центру. На символічному рівні мандала є візуальне вираження боротьби за досягнення порядку, прагнення до возз'єднання з первинним центром. У світлі цієї символіки можна розглядати нещодавно виявлений факт, що Руджум Ель-Гирі являє собою лабіринт, що веде до центру.

Згідно Юнгу, мандала — це архетипний символ людської досконалості. З його легкої руки вона використовується в сучасній психотерапії як засіб для повноти осягнення власного «я». Мірча Еліаде розглядав мандалу як Imago Mundi — Образ Світу. Він же стверджував, що мегаліти пов'язані з сприйняттям священного простору як Центру Світу — особливого місця, що дозволяє налагодити зв'язок з Небом. У зв'язку з цим доречно згадати священний для індусів місто Бенарес — місце, звідки, за їх віруваннями, з'явилася Всесвіт, і куди вона повернеться в кінці часів.

А також більш близький нам приклад — сприйняття іудаїзмом Землі Ізраїлю як центру світу. В центрі Ізраїлю знаходиться Єрусалим, в центрі Єрусалиму — гора Сіон, в центрі гори Сіон — Храм. Центром самого Храму був Камінь Підстави, він же Пуп Землі. Якщо ми спробуємо зобразити це графічно, у вигляді концентричних кіл, що розходяться від центру, то отримаємо ... мандалу.